Муз/біз
(рецензія на книгу Дональда Пассмана «Все про музичний бізнес»).

       Кілька місяців тому зовсім випадково я натрапила на книгу Дональда Пассмана «Все про музичний бізнес». Перше, що привернуло увагу – невелика анотація: «в цій книзі автор розглядає усі можливі проблеми, пов’язані з організацією концертної діяльності та студійного звукозапису, з транслюванням музики в телепрограмах, на радіо, через Інтернет, з використанням мелодій в кіно та мобільного зв’язку. Даються вичерпні відомості про сучасні тенденції у розвитку авторського права в цій сфері, а також розглядаються конкретні питання по проведенню переговорів, укладанню контрактів та розрахункам гонорарів». Інтригує, чи не так? І ось, з великим зацікавленням, закривши очі на власну некомпетентність в цих питаннях, я прочитала цю товстенну книгу, понад 400 сторінок.
       «Все про музичний бизнес» написана як керівництво для артистів, а також людей, спеціалізованих на питаннях шоу-бізнесу: юристів, продюсерів, промоутерів, менеджерів, адміністраторів компаній звукозапису – всіх, хто тільки починає або давно працює в музичній індустрії.
       Головна ідея автора – одного з кращих юристів американського шоу-бізнесу – полягає не в дослідженні всіх закутків музичного бізнесу, а у розгляді основних його принципів. Перед артистами вимальовується свого роду голе дерево, гілки якого, в подальшому, будуть обростати листям свого особистого досвіду. Починаючи з малого – вірного вибору персоналу для роботи, Дональд поступово розкриває головні основи музичної індустрії.
       Розповідаючи про менеджерів, продюсерів, промоутерів, роботу лейблів, контракти, виступи, гастролі, мерчендайзінг, дистрибуцію автор приводить приклад із реальних випадків, що мали місце в його практиці. Завдяки такому підходу, складна, але необхідна теорія, розріджена живими прикладами, сприймається слухачем без усілякої втоми та нудьги. Більш того, що разу, коли на читача чекає ознайомлення з складними питаннями, авторські репліки, на кшталт: «Послухайте мене!», «А зараз я буду казати про складні речі, будьте уважні!», активізують увагу читача.
       Достатньо цікавою є композиція посібника, ідею якої автор запозичив із серії книг для дітей «Твоя пригода» (текст організований таким чином, що читач час від часу обирає «особистий» варіант «продовження подорожі»). Автор, Д. Пассман, пропонує декілька варіантів прочитання своєї книги: перший – простий та швидкий (для загального огляду), другий – складний та довготривалий (т. зв. «експертний шлях»).
       Звертає на себе увагу ставлення автора до читача, як до свого учня («якщо ви відмінник, прямуйте складним шляхом»), а також побудова кожного з розділів у вигляді одного лекційного заняття, з характерним викладом матеріалу, його повторенням, та закріпленням. Можливо, на стиль написання вплинув той фактор, що Д. Пассман упродовж багатьох років викладає курс музичного бізнесу в юридичній школі Університету Південної каліфорнії. Крім того, для максимальної легкості сприйняття учбового матеріалу автор постійно вводить читача в атмосферу пригод, зачаровує фразами, такими як: «діти, приготуйтесь до невеличкої пригоди. Зараз ми перейдемо у задзеркалля, де все, до чого ви торкаєтесь, перетворюється в рідину і витікає крізь пальці… » І хто б міг подумати, що справа піде про електронну передачу даних – цифрові завантаження, рінгтони і т.п. Але, якщо читач виявиться «двієчником» і обере короткий шлях, відповіді на проґавлені теми, які можуть зацікавити його в подальшому, завжди можна віднайти в кінці книги, де представлений предметний покажчик.
       Доцільно звернути увагу на стратегічно важливий ракурс роботи. Адже в своєму посібнику Д. Пассман старанно акцентує увагу на фінансовій «стороні медалі» музичного бізнесу, з усіма випливаючими тонкощами та нюансами контрактних угод, підрахунків роялті. Розповідаючи про значення та функції того чи іншого представника вашої команди, автор переводить їх роботу в реальні цифри. Грошовому питанню присвячені цілі розділи, пов’язані з укладанням різного роду контрактів, угод. Пассман усвідомлює, що сучасний музичний бізнес розрахований, більшою мірою, не на творчій самореалізації музиканта, а на ідеальному засобі заробляння грошей. Саме через це він старанно «виловлює» всі підводні камені у грошових питаннях, які дуже складно оминути без спеціальної підготовки.
       Безсумнівно, цю книгу можна вважати «букварем» в галузі музичного шоубізу, тим паче, що подібних видань у нас в Україні зовсім немає. Але будьте уважними, є декілька проблем! По-перше, останнє видання датоване 2006-м роком не відображає процеси останніх років, що значно змінили музичну індустрію. По-друге, все, про що написано у книзі, стосується американського шоу-бізнесу. А тому, описані принципи та секрети все ж потребують додаткових пояснень з урахуванням особливостей національної «кухні».

Л. Лук’янченко



                    

Украина онлайн Культурна Україна. Каталог сайтів ЛітПорталу Проба Пера Український рейтинг TOP.TOPUA.NET Arts.In.UA Lviv TOP