Франц Ксавер моцарт у Львові

        З шести дітей великого австрійського композитора Вольфганга Амадея Моцарта вижило лише двоє його синів. Старший, Карл Томас (1784-1858) не став музикантом, провів значну частину свого життя в Італії. Молодший, Франц Ксавер (1791-1844) став піаністом, вчителем музики, диригентом і композитором.
        При народженні йому було дано ім'я Франц Ксавер Вольфганг, але пізніше мати вирішила на честь батька назвати його ще й Амадеєм. На його друкованих творах ім'я автора зазначено "Вольфганг Амадей Моцарт-син". Моцартознавці називають його "лємберзьким Моцартом" (від тогочасної австрійської назви Львова — Лємберг).
        Виявивши у сина яскраві музичні здібності, Констанца Моцарт забезпечила його першорядними вчителями. Він навчався у піаніста Йогана Гуммеля (учня В. А. Моцарта), композиторів Зигмунта фон Нойкома (улюбленого учня Й. Гайдна) і Йогана Георга Альбрехтсбергера (одного з вчителів Л. Бетговена), брав уроки співу в Антоніо Сальєрі; контрапункт він вивчав у композитора Йогана Галлюса-Медерича у Львові.
        Перший публічний виступ Моцарта-сина як піаніста і композитора відбувся 1805 року у Віденській опері, він мав і фінансовий успіх, і певний присмак сенсаційності. Однак, постійного місця праці у Відні Франц Ксавер не знайшов.
        Прибувши 1808 року в Галичину за контрактом як приватний вчитель, він затримався тут надовго і провів у Львові та на Львівщині зрілу і найбільш творчу частину свого життя. Перебуваючи в маєтку Графа Віктора Баворовского в Підкамені біля Стрілищ, неподалік Львова, і навчаючи двох дочок графа гри на фортепіано, Моцарт мав забезпечені добрі побутові умови і можливості вправляти на інструменті та писати музику. Пробувши три роки у Баворовских, він продовжував вчителювати в іншій аристократичній сім'ї — у камергера Графа Янішевского в Сарках коло Бурштина. Хоча він не збирався надовго затримуватись у провінції, все-ж до Львова заїздив лише час від часу. Наприклад, в липні 1811 року виступив з концертом як піаніст з нагоди свого двадцятиріччя, виконавши, ймовірно, свій Перший фортепіанний концерт (опубл. "Брайткопф і Гертель", Ляйпціг 1811); критика відзначила значну техніку, музичний смак і глибину почуттів Моцарта-сина як композитора і виконавця. В січні 1813 року він взяв участь в урочистій зустрічі цісаревої Кароліни, загравши фортепіанний концерт Дюссека. Іншим разом побував на балу у графа Потоцкого. Остаточно до Львова Франц Ксавер перебрався після 1813 року.
        В кінці 1818 року Моцарт вирушив у майже чотирирічне концертне турне країнами Європи. Виступав у Росії — в Житомирі і Києві, в Польщі, Прусії, Данії, Німеччині, Чехії, Північній Італії, Швейцарії. Завершивши турне у Відні і пробувши там півтора року, восени 1822 року Франц Ксавер знову виїздить до Львова.
        Другий "львівський" період став найпродуктивнішим у житті Моцарта. В цей час він виявив себе в найрізноманітніших видах музичної діяльності — як педагог-піаніст, як композитор, як соліст і піаніст-акомпаніатор, а також — як музично-громадський діяч.
        В жовтні 1826 року Франц Ксавер Моцарт заснував Хорове Товариство ім. Св. Цецилії, яке включало сорок п'ять членів. Створений ним хор розпочав свою діяльність 5 грудня 1828 року з виконання Реквієму В. А. Моцарта на вшанування тридцять п'ятої річниці з дня його смерті. Хор ім. Св. Цецилії наступними роками виконував і інші твори В. А. Моцарта, а також музику Я. Галлюса-Медерича, Й. Гайдна і Ф. К. Моцарта — при участі оперного оркестру на чолі з Каролем Ліпіньским. Концерти хору відбувалися переважно в греко-католицькому кафедральному соборі Св. Юра і отримували схвальні рецензії преси. Допомагали Моцартові у праці з хором його друзі і колеги-музиканти — хормейстер Йозеф Башни, капельмейстер хору кафедрального собору Св. Юра В. Роллечек, керівник театрального оркестру К. Ліпіньскі.
        Дуже вагомим для долі Франца Ксавера стало знайомство з родиною губернського радника італійського походження Людвіга Каетана (Луїджі Гаетано) Бароні Кавалькабо, одруженого з графинею Йозефіною ді Кастільоне. Стосунки Моцарта з цією сім'єю, де він був вчителем, швидко перейшли у дружбу. Можливо, що відразу після переїзду від Янішевських до Львова він в різні роки проживав у квартирах, найманих Кавалькабо — на площі Ринок, в будинку № ЗО (1814), в будинку № 11 (1820), на вулиці Домініканській (1821). Однак, достеменно відомо, що в наступні роки Моцарт-син проживав у власному будинку Кавалькабо в Колишньому єзуїтському провулку (Еxjesuitengasse), тепер - вулиця В. Гнатюка.
        Дружина радника, Йозефіна Кавалькабо ді Кастільоне була талановитою співачкою, виступала як камерна виконавиця, влаштовувала домашні концерти і була музичною меценаткою, можливо - співзасновницею хору Товариства ім. Св. Цецилії. Молодша донька подружжя Кавалькабо Юлія була ученицею Моцарта з фортепіано і композиції і згодом виступала в концертах зі своїм вчителем. У 1837-1840 рр. про її твори схвально відгукувався у своїх сталях Роберт Шуман, який потоваришував з цією сім'єю і з Францом Ксавером після їхнього повернення до Відня.
        З 1834 року Моцарт деякий час був капельмайстром німецько-польського міського театру. Останні роки життя Франца Ксавера (з 1838 р.) пройшли у Відні. Музична кар'єра його не отримала продовження в рідному місті, він мало виступав і зовсім не писав. На початку літа 1844 року виїхав на лікування в Карлсбад, звідки вже не повернувся. Помер Франц Ксавер Моцарт 28 липня того самого року.
        У Львові Моцарт написав ряд творів, серед них — Другий концерт для фортепіано з оркестром Es-dur (1818), кантата "Перший день весни" (1827), присвячена приїздові до Львова цісаревої Кароліни, а також — низку камерних творів, вокальних та інструментальних. Під впливом почутих (а часом і виконуваних ним) творів у дусі української народної музики він написав кілька композицій на українські теми або стилізовані під них. Це "Руська (Ruthenische) арія з варіаціями" для фортепіано, "Фантазія на руську та польську теми" для фортепіано, "Інтродукція з варіаціями" для фортепіано з оркестром. Наприклад, "Руська арія з варіаціями" (1820 р. видана міланською фірмою "Артаріа") написана на тему дещо зміненої мелодії пісні "У сусіда хата біла".
        Стиль музики Моцарта-сина на початках його творчої кар'єри виявляє вплив творчості високоцінованого ним батька. Але Франц Ксавер жив і діяв вже у перехідний період, тому його творчість в значній мірі виказує риси стилю "брільянт", сентименталізму, раннього романтизму — наприклад, у другій частині Концерту Еs-dur, в Сонаті для віолончелі і фортепіано, в піснях ор. 21. Цілком слушно австрійський моцартознавець Отто Біба відзначає цю особливість його творчості: "...це самостійний розвиток моцартівських ідей на шляху до Шуберта".
        На Львівщині і в самому Львові Франц Ксавер Моцарт прожив майже двадять сім років. Його діяльність значною мірою стимулювала розвиток музичного життя Львова першої половини XIX століття, вона мала великий вплив на процеси його професіоналізації та європеїзації. Постать Моцарта-сина яскраво вписана в історію становлення й розвитку професійного музичного мистецтва Львова, а його твори і в наш час приносять велике естетичне задоволення слухачам.

Дмитро Колбін



                    

Украина онлайн Культурна Україна. Каталог сайтів ЛітПорталу Проба Пера Український рейтинг TOP.TOPUA.NET Arts.In.UA Lviv TOP