Правила для музикантів
(або як стати професіоналом)
Роберт Шуман (1850)

        Розвиток слуху - цей найважливіше. Старайся з юних літ розпізнавати тони і лади. Дзвін, скляна рама, зозуля, - прислухайся, які звуки вони видають.
        Грай старанно гамми і інші вправи для пальців. Але є багато людей, які вважають, що цим все і досягається, які до глибокої старості щодня проводять багато часу за технічними вправами. Це приблизно те ж саме, що щодня читати азбуку вголос і прагнути робити це все швидше і швидше. Використовуй свій час з більшою користю.
        Винайшли так звану "німу клавіатуру"; спробуй трохи пограти на ній, щоб переконатися в її повній непридатності. Німі не можуть навчити говорити.
        Грай ритмічно! Гра деяких віртуозів схожа на ходу п'яного. Не бери з них прикладу!
        Вивчи якомога раніше основні закони гармонії. Не бійся слова: теорія, гармонія, контрапункт і т. п.; вони зустрінуть тебе привітно, якщо ти поступиш так само.
        Ніколи не бий по клавішах! Грай із почуттям і не зупиняйся на половині п'єси.
        Тягнути і поспішати - однаково великі помилки.
        Прагни грати легкі п'єси добре і виразно; це краще, ніж посередньо виконувати важкі.
        Завжди проявляй турботу про чистоту настройки твого інструменту. Необхідно, щоб п'єсою оволоділи не тільки пальці, ти повинен уміти також наспівувати її про себе без допомоги інструменту. Загострюй свою уяву настільки, щоб ти міг утримати в пам'яті не одну лише мелодію, але також і супроводжуючу її гармонію.
        Навіть якщо ти не володієш добрим голосом, прагни співати з листа без допомоги інструменту; таким чином, ти розвинеш свій слух. Якщо ж у тебе красивий голос, не зволікай ні хвилини і розвивай його; розглядай це як прекрасний дар, яким тебе наділило небо.
        Грай завжди так, як ніби тебе слухає великий художник. Але, коли ти граєш, не турбуйся про те, хто тебе слухає.
        Якщо тобі запропонують зіграти з листа незнайомий твір, то спочатку пробіжи його заздалегідь очима, в повному його об'ємі.
        Якщо ти виконав свою повсякденну музичну роботу і відчуваєш утомленість, не примушуй себе до подальшої праці. Краще відпочивати, ніж працювати без охоти і бадьорості.
        Коли будеш старшим, не грай модних творів. Час дорогий. Треба мати сто людських життів, щоб познайомитися тільки зі всім добрим, що існує на світі.
        На солодощах, печиві і цукерках з дитини ніколи не виростити здорової людини. Духовна їжа так само, як і тілесна, повинна бути простою і здоровою. Великі майстри достатньо поклопоталися про таку їжу; її і дотримуйтеся.
        Весь непотріб пасажів має скороминуще значення; техніка володіє цінністю тільки там, де вона служить вищій меті. Не поширюй поганих творів; прагни всіляко перегороджувати їм шлях до популярності.
        Ти не повинен ні грати поганих творыв, ні слухати їх, якщо тільки тебе до цього не примушують.
        Не прагни блиску виконання. Старайся, щоб музика справила те враження, яке мав на увазі автор; більшого не треба; все, що понад це, - спотворення.
Вважай неподобством що-небудь міняти в творах добрих композиторів, пропускати або, чого доброго, видумувати до них новомодні прикраси. Ця найбільша образа, яку ти можеш нанести мистецтву.
        Вибираючи п'єси для роботи, радься із старшими; ти цим збережеш собі багато часу.
        Поступово знайомся з творами відомих композиторів. Не спокушайся успіхом, який часто завойовують так звані великі віртуози.
        Схвалення художників хай буде для тебе цінніше за визнання цілого натовпу.
        Все модне виходить з моди; якщо ти гнатимешся за модою, то, постарівши, будеш нікому не вселяючим пошани франтом. Багато грати в компанії швидше шкідливо, ніж корисно. Але ніколи не упускай можливості брати участь в сумісній грі в дуетах, тріо і т.п. Це зробить твою гру сповненою життя, осмисленою. Частіше акомпануй співакам.
        Якби всі хотіли грати першу скрипку, не можна було б скласти оркестру. Тому поважай кожного музиканта на його місці. Люби свій інструмент, але в своїй пихатості не вважай його вищим і єдиним. Пам'ятай, що існують інші і такі ж прекрасні. Пам'ятай і про існування співаків; не забудь, що найвище в музиці знаходить свій вираз в хорі і оркестрі.
        Коли підростеш, спілкуйся більше з партитурами, ніж з віртуозами. Грай старанно фуги великих майстрів, особливо І. С. Баха. "Добре темперований клавір" повинен бути твоїм хлібом насущним. Тоді ти безумовно станеш грунтовним музикантом. Шукай серед своїх товаришів таких, які знають більше, ніж ти. Відпочивай від своїх музичних занять, старанно читаючи поетів. Броди почастіше в полі і в лісі.
        У співаків і співачок можна багато чому навчитися, але і не у всьому довіряй їм.
        Багато людей живе на світі. Будь скромний! Ти ще не винайшов і не придумав нічого такого, чого до тебе вже не придумали і не винайшли інші. А якби тобі це і вдалося, то рахуй своє відкриття загальним надбанням.
        Вивчення історії музики, підкріплюване живим слуханням зразкових творів різних епох, швидше за все, вилікує тебе від зарозумілості і пихатості.
        Дослідження Тібо "Про чистоту стилю в музиці" - прекрасна книга. Коли ти станеш старшим, читай її.
        Якщо ти проходиш мимо церкви і чуєш, що в ній грають на органі, ввійди і слухай. Якщо тобі пощастить самому сісти на органну лаву, то випробуй свої маленькі руки на клавішах цього інструменту і дивуйся з могутності нашого мистецтва.
        Не упускай випадку повправлятися на органі; немає інструменту, який так само швидко мстив би за неохайність і бруд в творі і у виконанні. Співай старанно в хорі, особливо середні голоси. Це зробить з тебе доброго музиканта.
        Але що, значить, бути музикальним? Ти не музикальний, якщо, боязливо втупившись очима в ноти, насилу дограєш свою п'єсу; ти не музикальний, якщо у разі, коли хто-небудь ненавмисно переверне тобі відразу дві сторінки, - зупинишся і не зможеш продовжувати. Але ти музикант, якщо в новій п'єсі приблизно здогадуєшся, що далі, а в знайомій вже знаєш це напам'ять, - словом, коли музика у тебе не тільки в пальцях, але і в голові, і в серці.
        Але як стати музикальним? Миле дитя, головне гострий слух, швидка сприйнятливість - дається, як і все, зверху. Але здатності можна розвивати і удосконалювати. Ти не станеш музикальним, якщо, аскетично усамітнюючись, цілими днями займатимешся технічними вправами; ти наблизишся до мети, якщо підтримуватимеш живе, багатостороннє спілкування з музикантами, і, зокрема, якщо постійно матимеш справу з хором і оркестром.
        Вивчай з юних літ межі і властивості людського голосу в його чотирьох видах; особливо прислухайся до голосів в хорі; з'ясуй, в яких регістрах вони володіють найбільшою силою, в яких їм доступні вирази м'якості і ніжності.
        Прислухайся уважно до всіх народних пісень; це ціла скарбниця прекрасних мелодій, вони розплющать тобі очі на характер різних народів.
        Практикуйся з раннього віку в читанні старих ключів. Інакше для тебе залишаться неприступними багато скарбів минулого.
        Якомога раніше примічай звук і характер різних інструментів, прагни відобразити в своєму слуху їх своєрідне звукове забарвлення. Ніколи не упускай випадку послухати добру оперу.
        Високо шануй старе, але і нове зустрічай з відкритим, гарячим серцем. Не відносься з упередженням до незнайомих тобі імен. Не суди про твір, прослуховуючи його один раз: те, що тобі сподобається в перший момент, не завжди найкраще. Майстри вимагають глибокого вивчення. Багато що стане тобі ясним лише в зрілому віці.
        В думках про музику розрізняй, чи належить твір до області професійного мистецтва або створене тільки для розваги дилетанта; перші відстоюй, з приводу інших не гнівайся!
        "Мелодія" - бойовий клич дилетантів, і дійсно, музика без мелодії - не музика. Зрозумій, проте, що вони мають на увазі: вони визнають лише мелодію, легко сприйману, ритмічно привабливу. Але ж є і інші, іншого складу, і де б ти не відкрив Баха, Моцарта, Бетховена, на тебе дивиться тисяча мелодій різних видів; убога ж одноманітність, особливо типова для нових італійських оперних мелодій, треба сподіватися, скоро наскучить.
        Якщо ти підбираєш на фортепіано маленькі мелодії, це, звичайно, дуже мило, але якщо вони з’являються самі, а не за інструментом, то радій ще більше - значить, в тобі прокидається внутрішня музична свідомість... Пальці повинні робити те, чого хоче голова, але не навпаки.
        Коли ти почнеш складати, виконай все в думках. Тільки коли п'єса абсолютно готова, спробуй зіграти її. Якщо твоя музика вилилася з душі, якщо ти її пережив, - вона так само подіє і на інших.
        Якщо небо обдарувало тебе живою фантазією, то в годину самоти ти будеш, як зачарований, сидіти за інструментом, намагаючись в гармоніях вилити своє внутрішнє я, і тим таємніше ти відчуватимеш себе як би залученим в магічний круг, ніж менш ясним буде для тебе ще в цей час царство гармонії. Це буде найщасливіший час твоєї юності.
        Бережися, проте, дуже часто віддаватися потягу таланту, який спокушає тебе витрачати сили і час на створення як би примарних образів. Оволодіння формою, сила ясного втілення прийдуть до тебе тільки разом з нотними знаками. Отже, більше складай, ніж фантазуй.         Якомога раніше познайомся з диригуванням. Почастіше спостерігай добрих диригентів; разом з ними можеш потихеньку диригувати. Це принесе тобі ясність.
        Уважно спостерігай життя, а також знайомся з іншими мистецтвами і науками. Закони етичні ті ж, що і закони мистецтва. Старанністю ти завжди досягнеш більших висот.
        З фунта металу, що коштує копійки, можна зробити тисячі годинникових пружин, цінність яких збільшиться в сотні тисяч раз. Фунт, отриманий тобою від Бога, використовуй сумлінно.
        Без ентузіазму в мистецтві не створюється ніщо. Мистецтво не призначено для того, щоб наживати багатство. Удосконалюй себе як артист, інше прийде саме собою.
        Лише тоді, коли стане тобі цілком ясною форма, тобі ясним стане і зміст. Мабуть, тільки геній розуміє генія до кінця.
        Хтось стверджував, що добрий музикант повинен уміти уявити собі вперше почутий навіть складний оркестровий твір у вигляді партитури. Ця вища досконалість, яку собі можна уявити.
        Навчанню немає кінця.

Роберт Шуман



                    

Украина онлайн Культурна Україна. Каталог сайтів ЛітПорталу Проба Пера Український рейтинг TOP.TOPUA.NET Arts.In.UA Lviv TOP