Відродження



       З класичною повнотою Відродження реалізувалося в Італії, в ренесансній культурі якої розрізняють періоди передвідродження рубежу 13 і 14 ст. (Проторенесанс), Раннє Відродження (15 ст.), Високе Відродження (кінець 15 - 1-а четверть 16 ст.), пізніше Відродження (16 ст.). В епоху Раннього Відродження осередком новаторства у всіх видах мистецтва стала флорентійська школа, архітектори (Ф. Брунелескі, Л.Б. Альберті, Б. Росселліно, і ін.), скульптори (Л. Гиберті, Донателло, Якопо делла Кверча, А. Росселліно, Дезідеріо та Сеттіньяно і ін.), живописці (Мазаччо, Філіппо Ліппі, Андреа дель Кастаньо, Паоло Уччелло, Фра Анджеліко, Сандро Боттічеллі і ін.) які створили пластично цільну, володіючу внутрішньою єдністю концепцію світу, що розповсюдилася поступово по всій Італії (творчість П'єро делла Франческа в Урбіно, Вітторе Карпаччо, Ф. Косси у Ферраре, А. Мантень'і в Мантує, Антонелло та Мессіна і братів Джентіле і Джованні Белліні у Венеції).
       В період Високого Відродження, коли боротьба за гуманістичні ренесансні ідеали знайшла напружений і героїчний характер, архітектура і образотворче мистецтво була відзначена широтою суспільного звучання, синтетичною узагальненістю і потужністю образів, повних у своїй духовній і фізичній активності. В спорудах Д. Браманте, Рафаеля, Антоніо та Сангалло досягли свого апогею досконала гармонія, монументальність і ясна відповідність; гуманістична наповненість, сміливий політ художньої уяви, широта уяви дійсності характерні для творчості найбільших майстрів образотворчого мистецтва цієї епохи - Леонардо да Вінчі, Рафаеля, Мікеланджело, Джорджоне, Тіциана.
       З 2-й четверті 16 ст., коли Італія вступила в пору політичної кризи і розчарування в ідеях гуманізму, творчість багатьох майстрів прийняла складний і драматичний характер. В архітектурі Пізнього Відродження (Мікеланджело, Дж. так Віньола, Джуліо Романо, В. Перуцці) зріс інтерес до просторового розвитку композиції, підкоренню будівлі широкому містобудівному задуму; що отримали багату і складну розробку в будівлях, храмах, віллах, палаццо ясна тектоніка Раннього Відродження змінилася напруженою конфліктністю тектонічних сил (споруди Я. Сансовіно, Р. Алесси, М. Санмікелі, А. Палладіо). Живопис і скульптура Пізнього Відродження збагатили розумінням суперечності світу, інтересом до зображення драматичної масової дії, до просторової динаміки; небувалої глибини, складності, внутрішнього трагізму досягла психологічна характеристика образів в пізніх творах Мікеланджело і Тіциана.

Венеціанська школа

       Венеціанська школа, одна з основних живописних шкіл Італії з центром в місті Венеція (частково також в невеликих містах Терраферми - областей материка, прилеглих до Венеції). Для Венеціанської школи характерні переважання живописного початку, особлива увага до проблем колориту, прагнення до втілення плотської повноти і барвистості буття. Найбільшого розквіту Венеціанська школа досягла в епоху Раннього і Високого Відродження, в творчості Антонелло та Мессіна, що відкрив для сучасників виразні можливості масляного живопису, творців ідеально - гармонійних образів Джованні Белліні і Джорджоне, найбільшого колориста Тіциана, що утілив в своїх полотнах властиві венеціанському живопису життєрадісність і барвисте повнокров'я. В роботах майстрів Венеціанської школи 2-й половини 16 ст. віртуозність в передачі кольорів світу любов до святкових видовищ і багатоликого натовпу є сусідами з явним і прихованим драматизмом, тривожним відчуттям динаміки і безмежності всесвіту (живопис Паоло Веронезе і Я. Тінторетто). В 17 ст. традиційний для Венеціанської школи інтерес до проблем колориту в роботах Д.Фетті, Б. Строцці і ін. співіснує з прийомами живопису бароко, а також реалістичними тенденціями у дусі караваджізму. Для венеціанського живопису 18 в. характерний розквіт монументально-декоративного живопису (Дж. Бі. Ть'еполо), побутового жанру (Дж. Бі. Пь'яццетта, П. Лонгі), документально - точного архітектурного пейзажу - ведути (Дж. А. Каналетто, Бі. Белотто) і ліричного тонко передаючого поетичну атмосферу повсякденного життя Венеції міського пейзажу (Ф. Гварді).

Флорентійська школа

       Флорентійська школа, одна з провідних італійських художніх шкіл епохи Відродження з центром в місті Флоренція. Формуванню Флорентійської школи, що остаточно склалася в 15 ст., сприяв розквіт гуманістичної думки (Ф. Петрарка, Дж. Боккаччо, Ліко делла Мірандола і ін.), що звернулася до спадщини античності. Родоначальником Флорентійської школи в епоху Проторенесансу став Джотто, додаючий своїм композиціям пластичну переконливість і життєву достовірність. В 15 с. основоположниками мистецтва Ренесансу у Флоренції виступили архітектор Ф. Брунеллєскі, скульптор Донателло, живописець Мазаччо, за якими послідували архітектор Л.Б. Альберті, скульптори Л. Гиберті, Лука делла Роббіа, Дезідеріо та Сеттіньяно, Бенедетто та Майано і ін. В архітектурі Флорентійської школи в 15 в. був створений новий тип ренесансного палаццо, початі пошуки ідеального типу храмової споруди, що відповідає гуманістичним ідеалам епохи.
       Для образотворчого мистецтва Флорентійської школи 15 ст. характерні захоплення проблемами перспективи, прагнення до пластично ясної побудови людської фігури (твори А. дель Верроккьо, П. Уччелло, А. дель Кастаньо і ін.), а для багатьох її майстрів - особлива натхненність і інтимно-лірична споглядальність (живопис Бі. Гоццолі, Сандро Боттічеллі, Фра Анджеліко, Філіппо Ліппі, П'єро ді Козімо і ін.). Пошуки майстрів 15 ст. завершили великі художники Відродження Леонардо да Вінчі і Мікеланджело, художні пошуки Флорентійської школи, що підняли, на новий якісний рівень. В 1520-і рр. починається поступовий занепад школи, не дивлячись на те, що у Флоренції продовжував працювати ряд крупних художників (живописці Фра Бартоломмео і Андреа дель Сарто, скульптор А. Сансовіно); з 1530-х рр. Флорентійська школа стає одним з головних центрів мистецтва мань'єризму (архітектор і живописець Дж. Вазарі, живописці А. Бронзіно, Я. Понтормо). В 17 ст. Флорентійська школа приходить в занепад.

www.smallbay.ru



                    

Украина онлайн Культурна Україна. Каталог сайтів ЛітПорталу Проба Пера Український рейтинг TOP.TOPUA.NET Arts.In.UA Lviv TOP