Тризвуки VI ступення (TSVI). Перервана каденція. Прийоми розширення періоду

1. Функціональна особливість

       Після тризвуку і секстакорду SII найбільше розповсюдження отримало тризвуки VI ступення мажору і мінору (TSVI, tsVI). Залежно від свого акордового оточення воно може представляти і S, і Т. В цьому основна особливість даного акорду.

2. Перерваний зворот

       Коли тризвук TSVI вводиться після D або D7 в основному вигляді, воно якнайбільше наближається до тонічної функції, як би заміщає Т умовно. Послідовність такого типу, тобто D-TSVI або D7-TSVI, називається перерваним зворотом: Звичайно після перерваного звороту слідує чергова по тональному кругу функція - природніше всього S і SII, нерідко Т6, іноді ж D з оберненням.

3. TSVI - проміжна ланка

       Коли тризвук TSVI вводиться між Т і S, воно по функції робиться менш чітким; тут TSVI не стільки заступник S або Т, скільки проміжна між ними ланка, як це типово для медіант:

4. TSV1 в субдомінантному значенні

       Значної функціональної чіткості досягає TSVI в субдомінантовому значенні. Якщо тризвуки TSVI вводяться перед D, D7 або К64, тобто на типовому для S місці, воно представляє безперечну субдомінантову функцію, хоча і дещо ослаблену: TSVI з К64 може з'єднуватися і мелодично (коли в TSVI подвоєний основний звук) і гармонічно (коли TSVI дана з подвоєнням терції): Примітка. Тризвуки VI ступеню часто оточується тонікою (Т- TSVI-Т). Такий оборот, що виник в XIX столітті, отримав особливий розвиток в російській музиці і зробився тим, що типовим для неї гармонічним послідовностям як один з оборотів, об'єднуючих паралельні тональності в так звану ладоперемінну систему (див. тему 27):

5. Голосоведення в оборотах D-TSVI

       При з'єднанні D з TSVI потрібне дотримання наступних умов голосоведення. Якщо D дана в мелодичному положенні терції (тобто ввідного звуку), то терція D по тяжінню рухається, природно, на ступінь вгору (тобто в основний звук Т), а середні голоси ведуться протилежно басу, як взагалі при всякому мелодичному з'єднанні акордів. В результаті в TSVI (tsVI) обов'язково подвоюється терція. Якщо ж ввідний звук D знаходиться в середньому голосі, то в мажорних тональностях подвоєння терції в TSVI обов'язковим не є (хоча воно бажане із функціональних причин). В мінорних тональностях в перерваному обороті взагалі подвоєння терції в tsVI абсолютно необхідне і для уникнення неприродного ходу ввідного звуку на збільшену секунду вниз: Примітка. З цієї ж причини в мінорі зовсім не застосовується з'єднання D6-tsVI (в басу неприродний хід на збільшену секунду вниз), яке в мажорі по голосоведенню цілком можливо (особливо при змінності ладу): Якщо в мінорі за tsVI слідує D в основному вигляді, то це з'єднання можливо по голосоведенню лише за умови подвоєння терції в tsVI, оскільки при іншому подвоєнні утворюються паралельні квінти і октави або небажаний хід на збільшену секунду. Проте із застосуванням стрибка в обороті tsVI-D подвоєння терції в першому акорді не обов'язково:

6. TSVI (tsVI) після D7

       З'єднання доминантсептакорда з VI ступенем (D7-TSVI) і в мажорі і в мінорі вимагає, незалежно від місцезнаходження ввідного звуку D7, обов'язкового подвоєння терції в TSVI, tsVI. Якщо ж D7 представлений в неповному вигляді, то для такого подвоєння необхідний стрибок в одному з трьох верхніх голосів основного звуку D7 в терцію TSVI (на кварту вгору або квінту вниз). Таке розв’язання D7 в TSVI відрізняється від звичайного обороту D7-Т тільки ходом баса (хід на секунду замість кварти) і підкреслює тонічність TSVI:

7. Перервана каденція

       Перерваний зворот, введений для висновку періоду або частини його (пропозиції), називається перерваною каденцією. В перерваній каденції. - домінанта (D або D7) завжди, в основному вигляді переходить не в заключну стійку тоніку (як це очікується), а в інший акорд, частіше всього в TSVI (tsVI), і початий висновок уривається. Як функція все ж таки нестійка і представляюча тоніку лише умовно, TSVI вимагає продовження гармонічного руху, який потім приводить до повної заключної каденції. Таке переривання заключного кадансу застосовується тоді, коли повний висновок ще небажано, вживати в тому місці, де цей висновок очікувався, тобто в кінці періоду. Таким чином, перервана каденція розширює період. Нерідко таке розширення досягається простим або різновидом повторенням тієї побудови, висновок якого був перерваний. Проте розширення періоду можливо і іншими прийомами - на основі розвитку тематичного матеріалу або викладу нових тематичних елементів: Примітка. Приведений зразок (приклад 278) з повною ясністю показує загальну особливість перерваного кадансу: його акордові послідовності цілком співпадають із звичайними тими, що після заключних каденцій, окрім останнього акорду (TSVI замість Т); в тематичному відношенні приклад цікавий виразною єдністю матеріалу в обох побудовах. Іноді перервана каденція вводиться і для серединного висновку; звичайно це буває в початковому двутакті речення і дуже рідко - в кінці всього першого речення:

Доповнення

8. Інші прийоми розширення періоду

       Розширити період можна не тільки перерваною каденцією, але і іншими прийомами, а саме:
1. В кінці періоду тоніка вводиться в мелодичному положенні терції або квінти або ж на слабій долі, тобто в недосконалому кадансі, що робить результат не цілком закінченим. Ця недосконала каденція викликає продовження руху, який, відповідно розширюючи період, приводить до досконалої каденції.
2. В заключній каденції після D або К64 з'являється домінантний секундакорд (D2). Він обов'язково повинен розв’язатися в секстакорд тоніки (Т6), який для повного висновку не придатний. Рух тому продовжується і доходить надалі до необхідного для закінчення досконалого кадансу. Приклад гармонізації:



                    

Украина онлайн Культурна Україна. Каталог сайтів ЛітПорталу Проба Пера Український рейтинг TOP.TOPUA.NET Arts.In.UA Lviv TOP