Гармонічний мажор
1. ТРИЗВУКИ ГАРМОНІЧНОГО МАЖОРУ
В гармонічному мажорі, внаслідок пониження VI ступеня гамми, акорди IV і II ступенів мають таку ж будову, як в однойменному мінорі: тризвук s - мінорний, тризвук sII - зменшений, вживається тільки у вигляді секстакорду (як і в мінорі): Збільшений тризвук VI ступеню мало споживаний, і тому відомості про нього тут не даються (хоча при аналізі воно може зустрітися, наприклад, в романсі Титульний радник А. Даргомижського, в Гопаку з опери Сорочинська ярмарок М. Мусоргского і т. д.). Умови застосування цих акордів у функціональних оборотах ті ж, що і для натурального мажору. Акорди s і sII можна вводити прямо з VI пониженим ступенем: або ж після акордів групи S натурального мажору. В одному з голосів утворюється хід на хроматичний півтон вниз від VI до VI зниженого ступеня:
2. Заперечння
Передача хроматичного півтону (в тій же, а особливо в іншій октаві) з одного голосу в іншій утворює фальш, звану заперечність, яке в учбовій практиці забороняється:
3. Застосування
Акорди субдомінантової групи гармонічного мажору застосовуються, природно, як усередині побудови (зокрема, при оточенні прохідного Т64 або Т6), так і в додаткових плагальних каденціях (див. схема 261 і 262 в даній темі).
4. Перехід акордів мінорної субдомінанти в акорди групи D
Акорди мінорної субдомінанти і секстакорд sII переходять також в акорди домінантової групи і кадансовий квартсекстакорд на основі вже відомих нам прийомів голосоведення, що повторюють норми гармонічного мінору (див. попередню тему).
|