Бедржих Сметана
(Bedrich Smetana, 2.03.1824 р., Літомисль – 12.05.1884 р., Прага)

       Б. Сметана ввійшов в історію з почесним званням творця чеської національної школи. Його винятковий музичний талант проявився ще в ранньому дитинстві; він навчався гри на фортепіано і скрипці. 15-річним хлопцем перебував у Празі. Почуті там твори Л. Бетховена, Ф. Шуберта, Ф. Шопена і, особливо, присутність на концертах Ф. Ліста мали великий вплив на артистичний розвиток Б. Сметани, який був, властиво, самоуком.
       В 1844 р. він компонує свій перший цикл фортепіанних творів. В 1848 р. активно включається у бурхливе мистецьке життя Праги. Коли наступають роки реакції, і багато артистів емігрує за межі країни, Б. Сметана поселяється в Швеції, у Ґетеборгу, де веде активну діяльність як піаніст, педагог і диригент. Запрошений Ф. Лістом, гостював у Веймарі, тодішньому осередку передових течій в музиці. Під впливом Ф. Ліста і веймарської атмосфери з’являються перші симфонічні поеми Б. Сметани: «Річард ІІІ», «Табір Валенштейна», «Гаакон Ярл». В 1861 р. Б. Сметана повертається на батьківщину. Організовує симфонічні концерти, веде хор «Глагол», засновує музичну школу, пише численні статті в музичній пресі, як головний диригент, керує чеським оперним театром, де старається ставити слов’янські опери (між ін. «Гальку»). В 1874 р. після важкої хвороби композитор втрачає слух. Це змушує його покинути диригентську діяльність, але творчої праці не перериває: компонує прекрасний цикл симфонічних поем «Моя батьківщина», І струнний квартет «З мойого життя», комічні опери «Дві вдови», «Поцілунок», «Тайна», цикл фортепіанних п’єс «Сни» і «Чеські танці». Стан здоров’я композитора погіршується. Помирає в лікарні в Празі, не завершивши праці над ІІ струнним квартетом.
       Його музика програмна, проникнута духом чеської історії, рідної природи, народного мелосу. Вагоме місце в творчості займають опери. Їх дев’ять: «Брандербуржці в Чехії», «Продана наречена», «Далібор», «Лібуша», «Стіна диявола» і розпочата «Віола». Сметана жив у Празі, але ж його творча естетика тяжіла до німецької культури. У 24 роки життя він виявив себе талановитим композитором, але це не давало йому заробітку. Пригноблений морально і фізично, він звернувся до славного композитора Ліста по матеріальну підтримку і дав йому також на розгляд свої композиції. Ліст першу частину прохання Сметани відхилив, але його композиції оцінив дуже високо.
       Підбадьорений відомим композитором, Сметана сміливо продовжував писати музику. Але він почував себе іммігрантом y своїй країні. Чеської мови не знав, як і культури й історії свого народу. Невдовзi вiн збагнув свої національні недоліки, і взявся вивчати чеську мову та історію. Лише тоді він знайшов джерело своєї творчості. У перших двох операх він талановито представив історичних героїв і фольклор своєї вітчизни. Вибаглива празька аудиторія із захопленням привітала свого національного творця музики. Біографи Сметани підкреслюють, що його творчість відзначається яскравим виявом націоналізму у музиці, а композитор Ліст заявив, що «Сметана є композитор з дійсно чеським серцем».  



                    

Украина онлайн Культурна Україна. Каталог сайтів ЛітПорталу Проба Пера Український рейтинг TOP.TOPUA.NET Arts.In.UA Lviv TOP