Жорж Бізе

       БІЗЕ, ЖОРЖ (Bizet, Georges) (1838-1875), французький композитор. Олександр Сезар Леопольд Бізе (при хрещенні отримав ім'я Жорж) народився в Парижі 25 жовтня 1838 в музичній сім'ї: його батько і дядько по материнській лінії викладали спів. В дев'ятирічному віці поступив в Паризьку консерваторію. Блискуче вчився по класу фортепіано у А.Ф.Мармонтеля і по класу композиції у П.Циммермана, Ж.Ф.Ф.Гальові і Ш.Гуно; був удостоєний багатьох нагород. В 1857 йому присудили престижну Римську премію; на той час він завершив симфонію до мажор, а одноактна оперета Бізе Доктор Міракль (Le Docteur Miracle) була відзначена першою премією на конкурсі, встановленому Ж.Оффенбахом.
       Близько трьох років Бізе провів в Римі, де краса природи і образотворче мистецтво подіяли на нього сильніше, ніж італійська музика. В комічній опері Дон Прокопіо (Don Procopio), написаній в той період, він багато в чому наслідує Доніцетті; проте з композиторів-сучасників найбільший вплив на нього довгий час надавав Гуно, а з попередників - Моцарт і Россині. На рідкість обдарований піаніст, Бізе заслужив визнання самого Ліста, який слухав його гру в травні 1861 - через декілька місяців після повернення Бізе з Риму до Парижу.
       За звичаєм, Бізе негайно приступав до твору опери, якщо лібретто йому подобалося, але незабаром холонув і залишав роботу незакінченою (один з його біографів налічив близько 20 таких безплідних спроб). Першою завершеною і поставленою оперою композитора були Шукачі перлів (Les Pecheurs de реrles, 1863); не дивлячись на очевидний вплив Гуно і Дж.Мейербера, чарівність ліризму і екзотичний східний колорит забезпечили її почесне місце у французькому оперному репертуарі. Володіючи видатним талантом, Бізе ледве зводив кінці з кінцями і вимушений підробляти в музичних видавництвах. Поденщина віднімала у нього багато часу, підривала здоров'я і відволікала від серйозної творчості. Наступна закінчена опера - Пертська красуня (La jolie fille de Perth) - була написана в 1866 і поставлена в кінці 1867. Слабе лібретто і вимушені поступки композитора примадонні, безперечно, позначилися на якості партитури, але все таки в ній немало чудового матеріалу, який Бізе пізніше використовував в інших творах.
       Різностороннє дарування Бізе дозволяло йому приступити до створення великої опери, проте першими творами, в яких виявилися його творчі можливості (не рахуючи ранньої симфонії), стали п'єси для фортепіанного дуету Дитячі ігри (Jeux d'enfants, 1871), одноактна опера Джаміле (Djamileh, 1872) і музика до драми А.Доде Арлезіанка (L'Arlsienne, 1872). Одруження Бізе в 1869 на Женевеві Гальові, дочки його старого вчителя, упорядкувала його побут і привела в рівновагу відчуття; у випробуваннях, що випали на його долю під час франко-прусської війни (Бізе служив в національній гвардії) і в дні Паризької комуни, його особа знайшла справжню глибину.
       В циклі Дитячі ігри Бізе проявив себе як майстер дотепної і ліричної мініатюри; в Джаміле він продовжував удосконалювати свій оригінальний оркестровий лист, дар відтворення місцевого колориту і зображення поетичних характерів очевидний вже в Шукачах перлів. Музика до Арлезіанки свідчить про подальше творче зростання композитора: в декількох танцях, інтермеццо і «мелодрамах» він зумів передати не тільки атмосферу Провансу, але і лірико-трагічну стихію драми Доде. Чудове лібретто, вибране Бізе для наступної опери, вперше відповідало унікальності його таланту: це було інсценування новели Проспера Меріме Кармен (Carmen), зроблена А.Мельяком і Л.Гальові. Бізе почав роботу в 1872, але прем'єра в паризькій «Опера комік» відбулася лише 3 березня 1875. Вражаючий успіх у Віденській опері (1875 жовтня) дозволив представити справжню цінність твору. Помер Бізе 3 червня 1875.

Скачати реферат "Життя і творчість Ж. Бізе"



                    

Украина онлайн Культурна Україна. Каталог сайтів ЛітПорталу Проба Пера Український рейтинг TOP.TOPUA.NET Arts.In.UA Lviv TOP